"Až pochopíme, že se nerodí plod, ale citlivá inteligentní myslící bytost, tedy člověk, až ruce nastavené k práci skloníme, abychom je nabídli k pomoci, až pochopíme, že těhotná se stává bohyní a ve chvíli porodu odchází do svého nitra, kam nikdo nesmí vstoupit, až pochopíme, že jsme jen pozorovatelé, pak jsme porozuměli, co je normální porod."
(Dagmar Suchá, UNIPA)

čtvrtek 16. července 2009

Slavnostní otevírání Porčova mlýna



V Býkovicích se třem společníkům podařilo zrekonstruovat starý Porčův mlýn. Jedním z nich je můj tatínek. Slavnostní otevření bylo v sobotu, tudíž jsem celý pátek umývala na mlýně okna. V 7 jsem byla násilím vzbuzena a donucena pracovat, okna jsou dvojitá, mají 6 tabulek, dřevěná, všechen sajrajt na nich sakra dobře drží a studenou vodou dolů moc nejde. Byla jsem svědkyní prvního mletí mouky:) Všichni, kdo na mlýně v tu chvíli pomáhali, se přišli podívat, co z toho bude padat... No popravdě, zpočátku nepadalo nic... Je to celkem umění, seřídit všecky ty hejblátka tak, aby vám vypadla opravdovská mouka. Dva pánové kolem toho celý den běhali a my jsme potom nevěřícně strkaly prsty do první mouky:) Jeden pán z Ukrajiny, co na mlýně celou rekonstrukci pracoval, to komentoval slovy: "No, já du radši kopat hoši..." V 18:00 jsem to vzdala, nechala zbytek oken osudu světa a doma totálně odpadla.
Slavnostní otevření bylo veselé, spousta kapel, Buty zas jednou dojeli do Býkovic:) No řeknite, znáte ještě nějakou podobnou díru, kam jezdí hrát Mňága a Buty koncerty?:))))
Mlýn se za poslední týden proměnil do krásy, omítka se dodělávala poslední den, rýny, kytičky okolo a spousta jiných věcí taky, a tak jsme všichni v sobotu koukali, že se jim to vážně povedlo. Pohled na točící se mlýnský kolo je asi tak stejně hypnotizující, jako koukat do ohně.
V neděli posvětil pan farář nový křížek pod lípou u mlýna. Foukal vítr a byla modrá obloha, točilo se pivo celý den zdarma:)
Na mlýn se přijeďte podívat, bude fungovat jako muzeum, je tam krásná výstava o mlynářství a okolo nádherná příroda. A ty hříbky taky pořád rostou:)

Viki a mlýn byli i v televizi: www.rta.cz










1 komentář:

spaceIL řekl(a)...

To já žeru, tyhle zapálený rekonstrukční akce!!! Hodně štěstí mlýnu i jeho obnovitelům!